Je bent ondernemer en op je website bied je diensten en/of producten aan. Wat je wilt is de aandacht van je doelgroep aantrekken, vasthouden en omzetten in conversie. Hoe zorg je ervoor dat je website ook daadwerkelijk oplevert wat je ervan verwacht?
Zorg dat je een professionele website hebt
Reclame maken voor je dienst of product is veel meer dan alleen slim adverteren met Google AdWords. Websites zijn de billboards van nu, maar dan interactief. Als producent of aanbieder van een dienst heb je de mogelijkheid tot rechtstreeks contact met je doelgroep.
Internet is dé plek waar alles gebeurt: sociale contacten onderhouden, netwerken, dating, adverteren, nieuws bijhouden, winkelen, bankieren, informatie vinden en delen.
Zelf doen?
Websites en internetadverteren beconcurreren reclame die via conventionele kanalen zoals TV, radio, bioscoop en dag- en weekbladen aan de man wordt gebracht. Het voordeel is dat je als ondernemer van nu zelf je website of webshop kunt bouwen met kant-en-klare templates en met AdWords je eigen advertenties schrijft. Dat is meteen ook het grote nadeel.
Het resultaat van zelf-even-wat-maken is niet altijd even fraai en dan zeg ik het nog aardig. Het internet staat vol websites met langdradige en ongestructureerde webpagina's, knullige grafische vormgeving en gebrekkige functionaliteit.
Op die manier wordt de potentie van websites als promotiemiddel onvoldoende tot niet benut en dat is zonde van alle tijd en energie die erin is gestopt, zonder zakelijk succes te oogsten.
Zoek een professionele partner
Net zoals langdurig succesvolle reclamecampagnes - denk Heineken, ABN-AMRO, Nike, Coca Cola - geen ongelukjes zijn, komt een mooie, effectieve en sterke website niet uit de lucht vallen.
Met de gebundelde expertise van ervaren content specialisten, webdesigners en programmeurs zit je goed. Een internetbureau met die bezetting vormt een goede partner bij het laten maken van professionele websites.
Penny wise, pound foolish
Besparen op je website is een denkfout die in het Engels heel treffend penny wise, pound foolish wordt genoemd. Besparingen doen die je uiteindelijk meer geld kosten. Er gaat veel meer tijd zitten in het onderhoud van een website dan de meeste mensen zich beseffen.
En dat is nog los van alle frustraties die je krijgt als het niet goed werkt of als je bent vastgelopen omdat je geen raad weet met html en PHP. Die tijd kun je toch veel beter stoppen in alle primaire zaken van je onderneming?
Aan het einde van de rit blijkt dat goedkoop duurkoop is en zit je met een website die niet het zakelijk succes oplevert wat je ervan had verwacht.
Belangrijke punten waar je website aan moet voldoen
- Herkenbaar logo en kleurstelling
- Sterke branding
- Simpele navigatie
- Overzichtelijke indeling
- Goed geschreven en compacte content
- Doelgroepgericht ontwerp
- Relevante plaatjes
- Snelle laadtijd, vooral op mobiel internet
- Makkelijk leesbaar lettertype
- Goede balans tussen woord en beeld
- Duidelijke, maar niet schreeuwerige, call-to-action
- Responsive webdesign
Een stukje reclamegeschiedenis
Reclame maken om klanten te trekken is zo oud als Methusalem. Reclame zoals we die vandaag kennen is relatief jong. De industrialisatie bracht ons in de 19e eeuw diverse massaproducten. Gaandeweg ontstond het inzicht dat er een andere manier van adverteren nodig was om al die nieuwe producten onder de aandacht te brengen bij de consument. Nijgh en Van Ditmar (1846) en DelaMar (1880) zijn de eerste Nederlandse bureaus die adverteren een stap verder namen. Naast het plaatsen van advertenties in dag- en weekbladen en het verspreiden van affiches, gaven zij klanten ook advies over tekst, beeld, opmaak en mediakeuze. De afschaffing van de belasting op dag- en weekbladen in 1869 was een opluchting voor adverteerders.
Affiches werden in die tijd meestal gemaakt door kunstschilders. Tegenwoordig te koop als prachtige vintage posters, bijvoorbeeld van Coca Cola, Droste, Van Nelle, Verkade. Afgebeeld is de wereldberoemde Jugendstil poster van Jan Toorop voor Delftsche slaolie.
Reclamezuilen werden vol affiches geplakt. Naast posters van koffie, tabak en ijskasten hingen aankondigingen van theatervoorstellingen. De meeste 19e eeuwse zuilen zijn inmiddels weggehaald of vervangen door modernere varianten. In steden als Berlijn en Parijs vullen ze nog steeds het straatbeeld.
Sprong naar de jaren '70: nieuwe generatie reclamemakers
Roerige tijden op politiek-maatschappelijk gebied vertaalden zich naar het reclamevak. Het tijdperk kenmerkt zich door rebelse popmuziek (o.a. The Beatles en The Rolling Stones), ontzuiling, emancipatie, het eerste bloot in de pers en schoppen tegen de schenen van de gevestigde orde.
Een nieuwe generatie reclamemakers liet zich horen. Giep Franzen, Nico Hey en Martin Veltman vestigden in 1962 het reclamebureau nieuwe stijl. Voor het eerst werkten copywriter en art director nauw samen aan campagnes. Het reclamebureau werd niet langer alleen gerund door de zakelijk directeur, maar door een team van tekstschrijvers, vormgevers en account executives.
Creatieven werden voor het eerst naar verdienste beoordeeld en beloond na jarenlang onderaan de ladder te hebben gestaan.
FHV (later onderdeel van de BBDO groep) werd door de in 2011 overleden Gregor Frenkel Frank (reclameman, presentator, TV persoonlijkheid en schrijver) zeer treffend omschreven:
"Het reclamebureau van Franzen, Hey en Veltman was uniek in de Nederlandse reclamegeschiedenis, het was nieuw en provocerend en wilde weg van het geijkte stramien."
Populair medium
Bovenstaande anecdotes over de Industriële revolutie en FHV/BBDO zijn nu relevant omdat we er van kunnen leren. Onze generatie leeft tijdens de technologische revolutie. Het reclamevak moet meebewegen op de digitale stroom.
Uit statistieken blijkt dat (mobiel) internet hét medium is om je doelgroep te bereiken, te raken en zover te krijgen dat ze iets bij je willen kopen. Het maakt niet uit of je een product, een dienst of informatie biedt.
Een website is een reclamemiddel. Gebruik websites om jezelf neer te zetten in de markt en in contact te komen met je doelgroep.
Mobiel adverteren wint terrein
Op de website van Adformatie staat dat mobiel adverteren print en radio heeft ingehaald en in de V.S. goed is voor 10% van de jaarlijkse advertentie-uitgaven. Het is slim om daarop in te spelen. Lees het artikel op Adformatie.
Het nieuwe meisje in de reclame: het internetbureau
Bestond de internetbranche ooit uit los zand, steeds vaker zie je het - al dan niet fullservice - internetbureau of digital agency opduiken. Een goede ontwikkeling. Met een team specialisten maak je een veel completer en kwalitatiever product. Binnen het team is iedereen gespecialiseerd in zijn eigen vakgebied.
De een programmeert, de ander ontwerpt en weer een ander houdt zich bezig met content & strategie. Specialisatie leidt tot vakbekwaamheid. Door creatieven samen te laten werken met programmeurs ontstaan de beste websites.
Extra info
VirtueelMuseum. ReclameArsenaal. www.reclamearsenaal.nl
Ter nagedachtenis aan mijn vader Cos Lensing. Reclameman pur sang en inspiratiebron voor dit artikel.