Blog header
Betere Content: Praktische Tips

Betere Content: Praktische Tips

Blogs, websites, social media; iedereen schrijft tegenwoordig. Helaas niet altijd met hetzelfde succes. Van plan om een professioneel blog op te zetten of om je eigen webcontent te maken? Dan is dit artikel op je lijf geschreven. Lees hoe je goed gestructureerde, relevante en deelbare content maakt.

Schrijf over je passie

Enthousiasme is aanstekelijk. Schrijf over onderwerpen waar je veel over weet en die je aan het hart gaan. Op die manier zet je jezelf neer als authoriteit. Mensen zijn gevoelig voor specialistische kennis in bevlogen bewoording. Stop iets van jezelf in je artikel.

Meest relevante informatie eerst

Een vuistregel is dat je in de eerste alinea antwoord geeft op: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Door de belangrijkste dingen eerst te noemen, wek je interesse op bij je lezers. De kans dat ze het hele artikel lezen is groter als van te voren duidelijk is welke parels er te halen vallen.

Kort en bondig

Schrijven is schrappen. Weg met lange zinnen, eindeloze bijzinnen, herhalingen en onnodige adjectieven en superlatieven. Houd het simpel. Zeg wat je te zeggen hebt. Punt. Lees je artikel hardop voor aan jezelf. Struikel je over je eigen woorden? Grote kans dat anderen dat ook doen.

Herschrijf zinnen die niet lekker lopen. Houd de tip van taalgoochelaars zoals Willem Elsschot, Godfried Bomans en George Orwell in je achterhoofd: schrijven is schrappen!

Maximaal 4 regels tekst

Alinea's niet langer maken dan 3 of 4 regels onafgebroken tekst. Schep visuele ruimte met witregels en maak subkopjes in H2 en H3 als je meer dan één onderwerp aansnijdt.

Ken je medium

Hoeveelheid woorden, indeling, toon en woordkeuze zijn allemaal afhankelijk van welk medium je gebruikt en wie je doelgroep is. Voor je begint is het handig om vast te stellen of de tekst voor Facebook, Twitter, LinkedIn of een blog is. Of dat je schrijft voor een informatieve of commerciële website.

Facebook

Berichten op Facebook moeten heel kort en relevant zijn en het liefst in combinatie met een passende foto, illustratie of infographic. Een sterke titel is een must. Weet wie je doelgroep is en formuleer een duidelijke call-to-action. Wil je dat mensen een langer artikel lezen of je blog bezoeken? Schrijf een prikkelende lead en voeg de link toe naar je artikel, blog of website. Gebruik niet meer dan 150 tekens.

Twitter

Met maar 140 tekens tot je beschikking moet je zorgen dat ieder woord telt en dat je genoeg ruimte hebt voor hashtags en links.

tweet

LinkedIn

Erg waardevol platform voor zakelijk netwerken. Doe mee aan discussies met je vakgenoten. Profileer jezelf als authoriteit. Houd het zakelijk, to the point en formuleer scherp op de snede. Korte maar krachtige berichten doen het goed op LinkedIn. Zorg dat je lid bent van toonaangevende groepen binnen je vakgebied en participeer.

Blog

Op een blog kun je veel langere artikelen plaatsen. Compact blijft de voorkeur hebben, maar je hebt veel meer ruimte om materie uit te diepen. Zorg voor diepgang en blijf zoveel mogelijk on topic. Wees niet bang om lange artikelen te schrijven!

Informatieve website

Het doel is informatie delen. Mensen komen op je site omdat ze iets willen weten. Zorg dat je een zoekfunctie hebt en dat je goed leesbare artikelen plaatst met leuke en/of interessante weetjes. Je hebt ruimte om langere artikelen te schrijven. Zorg wel dat je de tekst goed indeelt en subkopjes gebruikt. Gebruik tussen de 250 en 400 woorden.

E- commerce

Zorg voor korte en prikkelende teksten op websites die commerciële doeleinden dienen. Gebruik relevante afbeeldingen. Maak het je bezoeker makkelijk om contact op te nemen, iets te bestellen of om meer te lezen over het product of de dienst. Met een filterfunctie vinden mensen sneller wat ze zoeken. Bezoekers komen om iets te kopen. Houd productomschrijvingen kort en puntsgewijs.

Overzichtelijke indeling is een must

Houd het overzichtelijk. Niets leest zo stroef als een artikel zonder alinea's en subkopjes. Vooral op het web moet kopij overzichtelijk zijn. Mensen zoeken informatie en willen die zo kort en bondig mogelijk voorgeschoteld krijgen. Zorg ervoor dat je lezer kan koppensnellen om alleen dat stukje te lezen wat voor hem of haar relevant is. Een massief blok letters zonder witregels en afgebakende alinea's schrikt af.

Check je feiten

Doe onderzoek en zorg dat alle feiten in je artikel kloppen. Doe beroep op verschillende bronnen, zowel offline als online. Dat iets op een website staat, wil niet zeggen dat de informatie betrouwbaar is. Wees grondig.

Spelling

Spelfouten zijn storend. Wat mij betreft niet de grootste faux pas op schrijfgebied, maar toch een belangrijk aandachtspunt. Haal je artikel altijd door de spellingscontrole heen en laat ten minste één kundig persoon kritisch meelezen. Iedereen maakt wel eens een foutje en iedereen is blind op eigen werk.

Maak contentlinks

Maak contentlinks naar andere relevante artikelen op je website. Zo zorg je dat lezers moeiteloos verder kunnen lezen over een onderwerp. Niet-relevante contentlinks irriteren juist. Dus denk goed na of een link echt iets toevoegt of juist stoort. Klikbare woorden hebben een andere kleur. Maak een korte beschrijving in de tooltip zodat je lezer weet waar hij aan toe is. Deze korte tekst wordt alleen zichtbaar als je met je cursor over het klikbare woord gaat.

Balans tussen woord en beeld

Plaatjes spreken tot de verbeelding. Een artikel zonder plaatjes doet al snel saai aan. Zeker voor de niet-lezers onder ons. Toch is het verstandig om zuinig te zijn met de hoeveelheid beeld.

Soms illustreert een foto of een infographic perfect de boodschap. In dat geval heeft beeld een absolute meerwaarde. Maar het kan ook afleiden en de leesbaarheid negatief beïnvloeden.

Afbeeldingen plaatsen puur en alleen maar om een plaatje te hebben werkt juist averechts. Niet doen. Vertrouw op de kwaliteit van je tekst.

Luchtig met een vleugje humor

Zorg dat je tekst lekker wegleest. Formuleer luchtig. Niemand leest graag een zuur of zwaarmoedig artikel. Natuurlijk leent humor zich niet voor alle onderwerpen. Bijvoorbeeld, een begrafenisondernemer die lollig doet over de dood slaat de plank mis.

Schrijf in spreektaal, ook wel Jip-en-Janneke-taal genoemd. Een beetje humor doet wonderen voor de leesbaarheid van je artikel.

Wees origineel

Plagiaat plegen door tekst van een ander met copy-paste in je eigen website te plaatsen is not done.  Haal je inspiratie uit het werk van een ander? Benoem je bron openlijk en maak een link naar het origineel. Wel zo respectvol jegens de auteur.

Wees origineel betekent niet iets totaal nieuws publiceren, maar wel dat je in je eigen woorden schrijft. Zo houden we samen het web goed en boeiend.

Accepteer je beperkingen

Kun je niet zo goed formuleren of vind je schrijven een vervelende klus? Geen schande. Iedereen heeft zo zijn talenten en tekortkomingen. Vergeet niet dat kwalitatieve content zorgt voor een betere website. Laat je content maken of nakijken door een webtekstschrijver.

Conclusie

Schrijven is schrappen. Zorg voor duidelijke titels. Gebruik subkopjes. Houd het kort. Schrijf luchtig. Gebruik beeld maar overdrijf niet. Controleer op spelfouten. En het allerbelangrijkste: schrijf over je passie. Dan kan het alleen maar lukken. Succes!

Blijf op de hoogte van de laatste weetjes en tips